tisdag 14 juni 2011

Shortbread från Skottland

...det är många av våra vänner som fått medskick att köpa shortbread när dom besökt england eller skottland. Dom absoluta favoriterna kommer från walkers. Anders påstod senast att han fått offra whiskey för att få plats med kakorna....vad kan man säga riktiga vänner...Sanna lyckades ta med tre olika sorter hem varav ena sorten var bakad av en kyrkoförening. Ni kanske förstår vidden av vår besatthet i dessa kakor....prova och ni är fast..... Jag har hittat recept på internet och ändrat och provat mig fram och jag tror att detta är nästan godare än walkers...kan det vara möjligt ?
Shortbread
175 gram smör rumsvarmt
50 gram florsocker
175 gram vetemjöl
50 gram maisenamjöl
1/4 tsk salt
arbeta samman allt till en deg och rulla till en rulle och plasta in och lägg i kylen över natten. Skär 0,5 cm tjocka skivor och dela rundeln på mitten så att det blir en halvmåne. Jag slarvar och skär i stavar det är inte formen utan smaken.... . Bakas 175 grader i ca 15 minuter tills dom fått lite färg i kanterna
 Jag har nog blivit äldre plötsligt ser jag allt i färg....
alla blommor i trädgården vad otroligt fint tecknade dom är....och jag njuter....
en gammal sort av iris
rhododendronbusken blommar som besatt i fantastiska lila blommor....
jag är som ferdinand vill bara vara hemma och lukta på mina blommor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar