fredag 11 mars 2011

Varm smörgåstårta och tavelmakeri

fick det bli till årets på spåret final. Vad dåliga kan vi bli ? Tycker det är jättekul men kan inte klura ut dom underfundiga gåtorna. Jag svarade rätt på sjötorp och herr Backa lyckades pricka rätt greenwichländerna till England Spanien och Frankrike. Annars sitter vi mest som fågelholkar vid detta underhållande program och förundras över allmänbildningen.....Jag har knåpat några dagar på Håkans fyrtioårspresent och satt ihop flera Winnerbäckstexter så det ska passa honom. Förstår han inte att det är texter från denna artist kommer han nog fundera om jag har alla hästar i rätt stall men så här ser den ut. Jag har också garderat mig med en god flaska whiskey....
kul ska det bli att träffa mina goa kusiner Jan Håkan och Lena och gå på fest imorgon....Fredagsmys blev :

Varm smörgåstårta
5 portioner
16 stora skivor formfranska med kanten bortskuren
250 gram rökt skinka i strimlor
1 liten purjolök i strimlor (stek den lätt om du vill att den ska vara mild)
2 hackade klyftor vitlök
1 burk champinjoner hackad
3 dl creme fraiche (jag tog lätt)
1 ask boursinost med vitlök
slat peppar
4 ananasskivor i bitar
4 tomater i skivor
riven ost ca 2,5 dl
Blanda creme fraiche ost purjo vitlök skinka och krydda. Lägg fyra brödskivor som en fyrkant på en ugnsplåt eller form. Kleta på 1/3 del lägg bröd kleta tills du avslutar med bröd. Lägg skivade tomater och ananasbitar ovanpå och strö över osten. In i ugnen 225 grader i ca 25 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar